Alles wat u moet weten over laden
Elektrische auto opladen: hoe zit dat nu echt?
Elektrisch rijden is kort samengevat goed voor het milieu én voor je portemonnee. Het kan ook veel vragen oproepen, zeker wanneer je pas bent overgestapt op een elektrische auto. |
Bijvoorbeeld: wat kost het nu precies om je auto op te laden, en hoe lang duurt het? En wat houden termen zoals 3-fase, snelladen en ander jargon nu precies in? We helpen je graag op weg en zetten op een rij wat je echt moet weten over een elektrische auto opladen. |
Wat is het verschil tussen 1-,2- en 3-fase laden?
Als het over elektrische auto’s opladen gaat, hoor je al snel de kreten 1-fase en 3-fase. 2-fase bestaat ook, maar daar hoor je vrijwel nooit iets over. Hoe zit dit precies en wat is het verschil tussen de fasen?
Het belangrijkste verschil tussen een 1-fase en 3-fase aansluiting is dat met 3-fase je drie golven stroom tegelijk laadt en met 1-fase maar één. Met een 3-fase aansluiting laad je dus drie keer zo snel op als met 1-fase.
Voorheen had je bij laden aan huis altijd een 1-fase aansluiting. Bij nieuwere woningen zie je steeds vaker een 3-fase aansluiting. Ook voor openbare laadpalen geldt dat die steeds vaker een 3-fase aansluiting hebben.
Wil je thuis met 3-fase laden? Dan moeten daar zowel je auto als de aansluiting in je meterkast geschikt voor zijn. Oudere elektrische auto’s hebben vaak een 1-fase aansluiting, de meeste nieuwe auto’s hebben juist standaard een 3-fase aansluiting. Daarnaast kan het dus zo zijn dat je meterkast een upgrade nodig heeft als je 3-fase wil laden.
Dan nog even over de 2-fase aansluiting. Het laden via 2-fase was tot dit jaar eigenlijk niet van toepassing voor de automotive. Sinds 2023 heeft Volvo besloten om de Plug-in hybride aandrijflijnen optioneel uit te rusten met een interne 2-fase lader. Zo kan geprofiteerd worden van de verhoogde snelheid die laadpalen bieden.
Wat moet ik weten over snelladen?
Stel dat je een lange rit maakt en de accu van je elektrische auto raakt leeg. Dan wil je snel weer verder en niet urenlang je auto opladen. Daarom zie je vaak langs snelwegen en op andere openbare plekken snelladers. Hiermee laad je jouw auto in 20 à 30 minuten op. Ideaal om te combineren met een pauze; even de benen strekken en koffie drinken bijvoorbeeld.
Het verschil met een gewone lader zit hem in de capaciteit. Een gewone privé of publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW. De definitie van een snellader is dat deze minimaal een capaciteit heeft van 43 kW. Er bestaan zelfs al snelladers met zo’n 350 kW vermogen. En het is simpelweg zo dat hoe hoger de capaciteit, hoe sneller je jouw auto oplaadt. Maar let op, de accu van je auto moet het hoge vermogen wel aankunnen. Check voordat je voor een eerste keer gaat snelladen dus even de specificaties van jouw auto.
Snelladen heeft twee nadelen: ten eerste legt het gebruik van een snellader een grotere belasting op de accu van je auto. Gebruik je vaak een snellader, dan kan de capaciteit van je accu sneller teruglopen. Het tweede nadeel is de prijs. Snelladen is niet altijd, maar wel vaak duurder dan gewoon laden.
Er is nog iets wat je moet weten over snelladen. Een snellader laadt langzamer naarmate je accu voller raakt. Een belangrijk algemeen advies bij snelladen is dan ook om niet tot 100%, maar tussen de 20 en 80% op te laden. Zorg er in ieder geval voor dat je auto voldoende is opgeladen, zodat je jouw rit zorgeloos kunt vervolgen tot je thuis bent, of tot aan de volgende laadgelegenheid onderweg.
Wat kost het mij om mijn auto op te laden?
Voor een elektrische auto is het wat meer werk om de oplaadkosten te berekenen, dan het berekenen van de brandstofkosten voor een benzine- of dieselauto. Om te beginnen heb je al drie verschillende oplaadmanieren: thuis opladen, opladen aan een openbare laadpaal en snelladen. Thuis opladen kun je weer onderverdelen in aan het stopcontact laden of aan een eigen laadpaal. De kosten hiervan verschillen niet van elkaar. Naast de besparing op brandstof/elektriciteit heeft een elektrische auto vandaag de dag nog het voordeel dat er geen wegenbelasting geheven wordt en dat de kosten voor het onderhoud vele malen lager liggen dan bij een brandstof auto. Maar dat leest u allemaal in het verhaal: “Onderhoud en elektrisch rijden”
We nemen als rekenvoorbeeld een laadbeurt van 21,4 kWh/100 kilometer. Daarbij gaan we uit van een elektrische auto waarmee je 15.000 kilometer per jaar rijdt:
- Thuis opladen: je betaalt thuis de prijs van je energieleverancier. Het daadwerkelijke bedrag verschilt dus; per energieleverancier, maar ook per type contract (variabel, vast, dynamisch). Laten we als simpel voorbeeld een prijs van € 0,38 voor 1 kWh nemen. Een laadbeurt van 78 kWh kost je dan € 29,264. Rij je 15.000 kilometer per jaar, dan kom je op zo’n € 1.219,80 per jaar.
- Openbare laadpaal: dit is meestal wat duurder dan thuis opladen. De tarieven lopen uiteen van zo’n € 0,25 tot € 0,75 per kWh. Gaan we uit van € 0,65 per kWh – een gangbaar tarief – dan kost een laadbeurt van 78 kWh je € 50,70. Stel dat je enkel en alleen aan publieke laadpalen laadt, dan kom je op basis van 15.000 kilometer per jaar uit op een bedrag van zo’n € 2086,-.
- Snelladen: de snelste, maar ook de duurste methode. Daarbij merken we op dat vrijwel niemand altijd bij een snellaadpunt zal laden. De snellaadtarieven zijn momenteel tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Voor ons rekenvoorbeeld houden we € 0,85 per kWh aan. Voor het laden van 78 kWh ben je dan € 66,30 kwijt. Per
- jaar kom je dan op € 2748,-.
Snelladen is de veruit het duurst, maar nogmaals: vrijwel niemand zal enkel en alleen snelladen. In de praktijk komt het erop neer dat je van alle drie de laadmogelijkheden gebruik zal maken.
Hoe lang duurt laden?
De tijd die nodig is om een elektrische auto op te laden, kan enorm verschillen. We noemden bijvoorbeeld al dat snelladen vaak maar een half uur duurt. Met de langstdurende methode, thuis laden via een stopcontact, kan het volledig opladen wel 20 tot 21 uur duren. Er zijn nog meer factoren die de laadtijd beïnvloeden: hoe groot en welke soort accu zit er in je auto, bijvoorbeeld. We kunnen natuurlijk wel de gemiddelde tijden berekenen. We nemen als voorbeeld een elektrische auto met een accucapaciteit van 78 kWh. 80% opladen duurt dan:
- 16 á 17 uur via het stopcontact.
- 5,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (afhankelijk van de laadpaal die geplaatst is).
- 5,5 uur via een openbare laadpaal (11 kW).
- Een half uur of minder aan de snellader.
Wat is voor mij de beste laadoplossing?
Zoals je ziet, is een elektrische auto opladen in vrijwel elke situatie weer anders. De accu van je auto speelt natuurlijk een rol, net als de wijze van opladen en de uiteenlopende tarieven. Kun jij wel wat advies gebruiken over wat in jouw specifieke situatie de beste oplossing is? Neem contact met ons op! We nemen graag de tijd om je een advies op maat te geven. Zo bent u voorbereid op de toekomst.