Onderhoud met een elektrische Volvo. Hoe zit dat nou?
Dit is waarom een elektrische auto minder onderhoud nodig heeft
Van elektrische auto’s is bekend dat de maandelijkse kosten aanzienlijk lager zijn. De stroomkosten om een elektrische auto op te laden zijn namelijk veel lager dan die van brandstof. Wat lang niet iedereen weet is dat elektrische auto’s in nog een ander opzicht voordeliger zijn: de kosten van onderhoud zijn in vergelijking tot een brandstof auto veel lager. |
Een belangrijke reden waarom een elektrische auto minder onderhoud nodig heeft, is simpelweg het ontbreken van een verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor heeft veel draaiende en anderszins bewegende onderdelen en die na verloop van tijd slijtage vertonen. Om deze slijtage tot een minimum te beperken is de motor voorzien van verschillende soorten vloeistoffen die zorgen voor smering en koeling van de onderdelen. Komt u met uw Volvo dan voor jaarlijks onderhoud? Dan verversen wij oliën en vervangen wij filters en pakkingen. Dit zorgt voor behoud van uw verbrandingsmotor maar is wel een aanzienlijk deel van de onderhoudskosten aan uw Volvo. |
Veel updates via software
Bij auto’s en benzinemotoren gaat veel onderhoud tegenwoordig gedeeltelijk via software, maar bij een elektrische auto geldt dat in nog veel grotere mate. Bij een auto op brandstof moet je eens in de zoveel tijd olie verversen, het oliefilter en luchtfilter vervangen et cetera. Bij onderhoud voor uw elektrische Volvo wordt de tijd grotendeels besteed aan visuele inspectie en het controleren en updaten van software. Komt er tussen uw onderhoudsinterval een nieuwe versie beschikbaar voor uw Volvo. Dan kan deze Over-The-Air (ATO) worden geladen en heeft u hier geen omkijken naar.
Ook de remmen van elektrische auto’s slijten minder
Ook de remmen van een elektrische auto hebben minder onderhoud nodig. Door One-pedal Drive of regeneratief remmen kan de Volvo vertragen. Hiermee wordt energie opgewekt door de elektromotor te gebruiken als dynamo i.p.v. als aandrijving. Op deze manier worden de remblokken en schijven aanzienlijk minder belast tijdens het rijden en zijn deze dus ook minder snel aan vervanging toe.
Accu elektrische auto gaat lang mee
Het accupakket is het belangrijkste en duurste onderdeel van een elektrische auto. Is dat misschien duur in onderhoud? Nee. Het accupakket is niet onverslijtbaar, maar gaat doorgaans erg lang mee. Uit een onderzoek onder verschillende EV rijders bleek dat na 250.000 kilometer rijden vrijwel alle accu’s nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hadden. Daar komt bij dat door voortschrijdend inzicht de techniek achter het accupakket nog altijd sterk verbetert. Dit ook door de software updates die continu zorgen voor het verbeteren van efficiëntie en levensduur van het accupakket.
Accu vervangen vrijwel nooit nodig
Na heel veel kilometers en jaren kan het voorkomen dat de capaciteit van de accu afneemt. Dan nog is het meestal niet nodig het dure accupakket te vervangen. Door de indeling van de accu is het bijvoorbeeld mogelijk losse cellen te vervangen, in plaats van het hele pakket. Goed voor het milieu én voor de portemonnee.