Volvo For Life – op weg naar duurzaamheid en veiligheid
Volvo Cars is al jaren toonaangevend op het gebied van duurzaamheid en veiligheid. Beide zijn essentiële onderdelen van onze bedrijfscultuur.
Het zit in ons bedrijfs-DNA om altijd te streven naar duurzame en veilige (auto)mobiliteit en zo te beschermen wat belangrijk is in het dagelijks leven voor iedereen. |
Hoe staat Volvo er op dit moment voor op het gebied van duurzaamheid en veiligheid? En waar staan we over 10, 15 of 30 jaar? We informeren je graag over de reis naar een volledig veilig en duurzaam bestaan vanuit Volvo. |
Veiligheid zit in het Volvo-DNA
Het is bijna niet meer voor te stellen, maar de veiligheidsgordel was bij de introductie controversieel. Veelgehoorde kritiek toen was dat de gordel de vrijheid zou beperken. Daar kijken we nu heel anders tegenaan. De driepunts-veiligheidsgordel is niet meer weg te denken en redde naar schatting al een miljoen levens.
Verleden, heden en toekomst van veilig rijden
Deze beslissingen onderbouwden we met data. Net als duurzaamheid, heeft Volvo ook veiligheid altijd benaderd op basis van wetenschappelijk onderzoek. In de loop der jaren verzamelden we bijvoorbeeld een schat aan data over ongevallen. In 1970 richtten we het Volvo Traffic Accident Research Team op. Sindsdien onderzochten we ruim 43.000 auto’s die betrokken waren bij ongevallen. In totaal ging het om 72.000 personen. Dit grootschalige en diepgaande onderzoek leverde enkele van de belangrijkste innovaties op het gebied van autoveiligheid op.
Equal Vehicles for All
Ondersteuning waar nodig tijdens het rijden
Ook de beste bestuurders maken weleens een foutje. En zelfs al rij je foutloos, kan er alsnog buiten je schuld om iets verkeerd gaan. Op dit moment zijn ongelukken nog niet helemaal uit te sluiten, maar daar streven we wel naar. Een van de nieuwste innovaties op dit gebied is Lidar: de nieuwe Volvo EX90 is standaard voorzien van dit systeem.
Lidar stelt ons in staat de veiligheidsfuncties continu te verbeteren. Dat gebeurt met over-the-air updates, de bestuurder hoeft zelf niets te doen. Met dit systeem zijn we voorbereid om in de toekomst geleidelijk autonoom rijden in te voeren. Lidar kan theoretisch zelfs de pedalen en het stuur overbodig maken. Dat is echter nog toekomstmuziek; zelfrijdende auto’s zijn simpelweg nog verboden.